Nooit meer de oude geworden na je Burn-out?

Nooit meer de oude geworden na je Burn-out?

5 hele goede redenen waarom dit goed nieuws is…

En opeens Boem…

Dan word je geconfronteerd met een Burn-out en misschien is zelfs het woord depressie al gevallen.

Dit is het laatste wat je had verwacht, want een Burn-out… jij niet…

En toch overkomt het je.
Het is er natuurlijk niet opeens, het sluipt er langzaam in.
Waarschijnlijk weet je niet eens wanneer het precies begonnen is.

Gelukkig kunnen we er tegenwoordig makkelijker over praten en komt het al redelijk uit de taboe-hoek.
Want inmiddels zijn we er wel achter gekomen dat het echt iedereen kan overkomen.
Het komt voor onder alle bevolkingsgroepen, alle leeftijden en culturen.

Zelfs jonge kinderen kunnen een Burn-out krijgen!

Om een Burn-out te krijgen staan er een aantal oorzaken met stip bovenaan.
En deze oorzaken zullen de meeste van ons beschouwen als “goede eigenschappen”

Maar wat als deze “goede eigenschappen” ons serieus in de problemen brengen?

Herken jij dit:

– Je kunt geen (of moeilijk) nee zeggen

– Je bent loyaal

– Je hebt de gedachte of je wel voldoet aan het beeld van anderen

– Je voldoet niet aan het beeld van hoe jij vindt dat je zou moeten zijn

– Je bent perfectionistisch

– Je ervaart spanningen op je werk of thuis – en misschien wel beide

– Je blijft doorgaan

– Er is niet genoeg tijd

– Je hebt zorgen

Wanneer je op enkele van deze eigenschappen “ja” kunt zeggen, loop je al het risico op een Burn-out.

Een Burn-out kan overigens ook ontstaan na een persoonlijke stressvolle periode zoals bijvoorbeeld ziekte van een naaste of van jezelf.
Er zijn vele redenen en oorzaken die een Burn-out in de hand werken.

En het goede nieuws is, het is niet jouw schuld.
Sterker nog, er is niet eens een schuldvraag.

En het nog betere nieuws:

Er is iets aan te doen.

Wanneer er bij jou een Burn-out is geconstateerd of je vermoed zelf dat je een Burn-out hebt kun je 3 dingen doen.

  1. Je kunt het negeren en bij jezelf denken “het is vanzelf gekomen, het gaat vanzelf weer weg”.
    Dit is een veel gekozen optie en niet persé de meest handige optie die je kunt kiezen.
    Natuurlijk kunnen uiteindelijk de klachten verminderen wanneer je factoren die buitenaf komen verandert.
    Zo kun je, wanneer het werk gerelateerd is bijvoorbeeld, een andere baan kiezen.
    En toch moet je er rekening mee houden dat, zelfs wanneer het lijkt alsof alle factoren van buitenaf komen, er “innerlijke factoren” meespelen.
    Je klachten kunnen dus, ook bij je nieuwe baan, terugkomen.

  2. Je onderneemt stappen en schakelt hulp in.
    Dit kun je doen door naar je huisarts te gaan en deze zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een psycholoog.
    Of de huisarts stuurt je door naar een psychiater en die zal je misschien zelfs medicatie voorschrijven om van je depressieve gedachtes af te helpen.

  3. Je gaat een cursus Mindfulness volgen waarin je alles leert over oa de voordelen maar ook de gevaren van onze automatische piloot.
    Je leert hoe het komt dat je gedachtes je gedrag en je stemming beïnvloeden.
    En hoe je dat zelf kunt veranderen.
    Hoe jouw gedachtes van invloed zijn op je zelfbeeld en je identiteit.
    Wat je kunt doen om je gedrag te veranderen zodat je zelfbeeld verandert en hoe dat je “zijn” in positieve zin beïnvloedt.
    Dat je in staat bent om Nee te zeggen op dingen die je niet wilt of niet bij jou passen.
    En hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat anderen niet jouw energie opslurpen.
    Dat en nog veel meer…


En dan ben je “genezen”

Je hebt ervoor gekozen om aan jezelf te werken en de Burn-out het hoofd te bieden.
Hetzij zelfstandig, hetzij met hulp.
En toch heb je het idee dat je nooit meer de oude bent geworden.
En dat blijft knagen.
Want je wilt gewoon weer zijn wie je was… voor de Burn-out of depressie.

Maar is dat wel zo?

Want, even logisch nagedacht, was de “oude jij” juist niet diegene die in een Burn-out of depressie terecht kwam?
En is dat nou niet precies datgene wat je nooit meer wilt?

Wil je ECHT weer de oude jij worden?

Of ben je liever de vernieuwde versie van jezelf?
De jij twee punt nul….

Wat jouw Burn-out heeft “getriggerd”

  1. Je bent perfectionistisch
    En bij jou ligt de lat altijd hoog…
    Je wilt de beste leerling, partner of ouder zijn, de beste werknemer.
    Je staat jezelf niet toe fouten te maken en als je toch een fout maakt, word je zelfs een beetje boos op jezelf.
    Check, check, dubbelcheck…
    Het is nooit goed genoeg.
    En dat is waar de problemen op identiteitsniveau beginnen… je bent nooit goed genoeg.
    Denk je…

  2. Er is nooit genoeg tijd
    Je wilt overal controle over hebben.
    Alles moet vlekkeloos verlopen.
    Thuis, op het werk, verjaardagsfeestjes.
    Je neemt al het werk van iedereen uit handen, je doet alles zelf.
    En daardoor… is er nooit genoeg tijd.
    Je gaat door tot in de nachtelijke uurtjes, werkt over, doet het huishouden ’s avonds na je werk.
    En dat is waar de vermoeidheid toeslaat en je gedachtes een eigen negatieve leven gaan lijden.
    Maar het is nou eenmaal zoals het is, je hebt een druk leven, daarin is niets te veranderen.
    Denk je…

  3. Je kunt geen nee zeggen
    Het stellen van grenzen is een belangrijke voorwaarde om het overzicht te kunnen behouden.
    Wanneer jij niet weet waar jouw grenzen liggen, hoe verwacht je dan dat een ander weet waar jouw grenzen liggen?
    En toch zeggen we geen nee wanneer onze grenzen bereikt zijn.
    Want we willen aardig gevonden worden, we willen gewaardeerd worden, we willen gezien worden.
    En als je nee zegt dan vindt niemand je meer aardig, word je niet gewaardeerd en word je niet gezien.
    Denk je…

  4. Je bent sociaal onzeker
    Wat vinden anderen van me.
    Doe ik het wel goed genoeg?
    Vinden ze me wel aardig?
    Waarom val ik buiten de groep (is dat wel zo?)
    Onzekerheid vreet energie!
    Maar als ik niet voldoe aan de maatstaven van alle anderen dan vinden ze me niet aardig.
    Denk je…



  5. Blijven doorgaan
    Heb je te veel op je bordje?
    Zit je niet lekker in je vel?
    Loopt het allemaal niet zoals je zou willen?
    Heb je behoefte aan een “baaldag” maar gun je jezelf deze niet?
    En maar doorgaan, en maar doorgaan
    Totdat je er letterlijk bij neervalt of je lichaam het op het gillen zet.
    Want als je niet luistert naar je lichaam gaat het gillen!
    Maar als ik me ziek meld, of een baaldag neem dan vinden ze me een aansteller.
    Denk je…

Dit zijn slechts 5 van de mogelijke oorzaken die hebben bijgedragen aan jouw Burn-out of misschien zelfs je depressie.

Dit gedrag wat hierboven staat is wat je deed voordat de Burn-out of depressie bezit nam van jouw lichaam en geest.

Is dit echt wat je terug wilt?

De 5 redenen waarom jij niet meer de oude wilt worden na je Burn-out of depressie:

  1. Het perfectionisme is niet meer zo belangrijk als het altijd leek.
    Natuurlijk doe je nog je uiterste best om het zo goed mogelijk te doen.
    Het is nu voldoende om het goed genoeg te doen volgens jouw maatstaven en stelregels.
    Je laat je niet meer beïnvloeden door factoren van buitenaf.

  2. Er is weer tijd voor andere – leuke – dingen.
    Omdat je kunt delegeren en van je afschuiven.
    Je bent minder moe.
    Je voelt je niet schuldig als er iets blijft liggen.

  3. Je kunt nee zeggen.
    Je kunt je grenzen aangeven en daarmee behoud je het overzicht.
    Hierdoor worden je grenzen meer gerespecteerd door anderen.

  4. Je voelt je zekerder van jezelf.
    Je hoeft niet iedereen aardig te vinden en niet iedereen hoeft jou aardig te vinden.
    Je bent daar oké mee.
    De mening van anderen belemmeren jou niet in hoe je bent en wie je bent.
    Jij bent jezelf.
    Mensen respecteren jou daarom.

  5. Je gunt jezelf rust.
    Je hebt geleerd naar je lichaam te luisteren.
    Je weet wanneer je in moet grijpen voordat een volgende Burn-out zijn slag slaat.


En hoe klinkt het nu wanneer je zegt ‘Ik wil weer de oude worden”?

Is je inzicht verandert?

Wil je terug in je Burn-out?
Ja… word dan maar weer de oude…


Maar wil je de controle houden?
Word dan alsjeblieft nooit meer de oude!
Word wie je wilt zijn.
Wees vrij van je gedachtes, wees vrij van je beperkende overtuigingen, wees vrij van je oordelen.

Ben je geïnteresseerd in hoe je nooit meer de oude wordt?
Hoe ook jij in staat bent om vrij te zijn van negatieve gedachtes en beperkende overtuigingen?

Neem vrijblijvend contact met me op voor meer info en de mogelijkheden.

Blog door Yvonne Riem – Nieuwetijds Opleidingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *